Hangminőség, az örök kérdés
Tölts el egy kis időt bármely DAW-hoz, vagy zenekészítéshez köthető fórumon és láthatod hogy a felhasználók megalapozatlan állításokat tesznek ennek vagy annak a DAW-nak a hangminőségről.
A vezérek azt mondják, hogy egy adott DAW tisztán és hallhatóan fölényben van egy másikkal szemben. Őszintén, ez teljesen értelmetlen. Bármely DAW, amely 32 bites lebegőpontos belső processzálást használ képes egy hangot feldolgozni olyan minőségben, melyben az esetleges hibák bőven az emberi hallástartomány alatt maradnak.
Napjainkban a hangminőség szempontjából minden DAW, legyen 32 bites vagy 64 bites egységes hangminőséget állít elő (hangminőségen olyan hallható effekteket értünk, melyet az 'audio engine' állít elő). Egy 64 bites DAW valóban hasznos lehet, de csak abban az esetben ha igen nagy hangfájlokat szeretnénk a memóriában tárolni, a hangminőséget nem javítják.
Mikortól kezdve is jönnek ezek az észrevételek a DAW minőségről? Nem azóta, mióta számos 'ismert' producert és hangmérnököt láthatsz magasztalni egy-egy DAW erényeit a hangminőségéről, vagy a 24bites 96Khz-es hangformátumáról? Természetesen ezek a srácok tudják, hogy miről beszélnek. Azonban a válasz kicsit összetett:
Először is, hangmérnökök és 'ismert emberek' majdnem soha sem becsülgetik a DAW-ok közti különbséget, vagy high- end hangformátumok közt, szabályozott körülmények alatt.
Ez az, ami statisztikailag értelmezhető számokat készít a kényszerű választás összehasonlításából kettős vak lehallgatási feltételek alatt, szabályozott audio felszerelésben. Ez a kiválasztott csoport hallgatja és egy kisebb alcsoport azt gondolja, hogy "ennek jobb a hangja, mint bármi másnak amit valaha hallottam".